Cyklem můžeme nazvat příkaz nebo jeho část, která se po určitou dobu opakuje. Je to celkem dobře využitelná věc. Budete to potřebovat skoro u každého příkazu, pokud ovšem nezvolíte cyklu podobnou rekurzi. V programu Karel můžete využít celkem dva druhy cyklů. První je cyklus s daným počtem opakování, druhý je cyklus bez určeného počtu opakování.
Je uvozen výrazy udělěj čís krát a *udělěj. Za slovo čís dosadíte číslici. Právě proto, že Karlovi předem nadefinujete, kolikrát se má ta a ta věc udělat, se vám nemůže stát, že by příkaz nikdy nekončil. Princip už asi chápete, tady je jeden příklad:
příkaz OPAKOVANI začátek udělěj 3 krát krok *udělej konec
Po vyvolání tohoto příkazu provede Karel tři kroky. Tato funkce je velmi zajímavá, ale když budete stát krok od zdi, tak je docela k ničemu (pokud nechcete Karlovi upravit vizáž). Pro takové případy je tady jednoduchá pomoc: vnoření podmínky. Takhle nějak to může vypadat:
příkaz OPAKOVANI-2 začátek udělej 3 krát když NENÍ ZEĎ tak KROK *když *udělěj konec
Myslím že jste pochopili, že Karel udělá maximálně tři kroky, ale pokud by se dostal před zeď, zastaví se. Tento typ cyklu je asi nejužitečnější. Dá se ale dobře nahradit třeba již zmíněnou rekurzí rekurzí.
Tento cyklus je uvozen výrazy dokud test dělěj a *dokud. Za test doplníte podmínku. Povely, které jsou obsaženy mezi uvedenými výrazy, se budou provádět tak dlouho, dokud bude platit podmínka. Tento cyklus doporučuji nepoužívat, protože by se vám mohlo stát, že podmínka bude platit pořád:-). Tady je příklad:
příkaz CYKLUS začátek dokud JE CIHLA dělěj zvedni *dokud konec
Pokud bude stát před Karlem alespoň jedna cihla, tak jí zvedne. Takže když před ním bude stát sloupek z cihel, všechny cihly odstraní. Pokud se chcete kouknout na více ukázek, navštivte sekci návody.
Webdesign © Karel Klíma 2003 – 2007 | 1234 | Nahoru ↑