Programovací jazyk Karel 

Cykly

Cyklem můžeme nazvat příkaz nebo jeho část, která se po určitou dobu opakuje. Je to celkem dobře využitelná věc. Budete to potřebovat skoro u každého příkazu, pokud ovšem nezvolíte cyklu podobnou rekurzi. V programu Karel můžete využít celkem dva druhy cyklů. První je cyklus s daným počtem opakování, druhý je cyklus bez určeného počtu opakování.

Cyklus s daným počtem opakování

Je uvozen výrazy udělěj čís krát a *udělěj. Za slovo čís dosadíte číslici. Právě proto, že Karlovi předem nadefinujete, kolikrát se má ta a ta věc udělat, se vám nemůže stát, že by příkaz nikdy nekončil. Princip už asi chápete, tady je jeden příklad:

příkaz OPAKOVANI
začátek
 udělěj 3 krát
   krok
 *udělej
konec

Po vyvolání tohoto příkazu provede Karel tři kroky. Tato funkce je velmi zajímavá, ale když budete stát krok od zdi, tak je docela k ničemu (pokud nechcete Karlovi upravit vizáž). Pro takové případy je tady jednoduchá pomoc: vnoření podmínky. Takhle nějak to může vypadat:

příkaz OPAKOVANI-2
začátek
 udělej 3 krát
   když NENÍ ZEĎ
     tak KROK
  *když
 *udělěj
konec

Myslím že jste pochopili, že Karel udělá maximálně tři kroky, ale pokud by se dostal před zeď, zastaví se. Tento typ cyklu je asi nejužitečnější. Dá se ale dobře nahradit třeba již zmíněnou rekurzí rekurzí.

Cyklus bez daného počtu opakování

Tento cyklus je uvozen výrazy dokud test dělěj a *dokud. Za test doplníte podmínku. Povely, které jsou obsaženy mezi uvedenými výrazy, se budou provádět tak dlouho, dokud bude platit podmínka. Tento cyklus doporučuji nepoužívat, protože by se vám mohlo stát, že podmínka bude platit pořád:-). Tady je příklad:

příkaz CYKLUS
začátek
 dokud JE CIHLA dělěj
   zvedni
 *dokud
konec

Pokud bude stát před Karlem alespoň jedna cihla, tak jí zvedne. Takže když před ním bude stát sloupek z cihel, všechny cihly odstraní. Pokud se chcete kouknout na více ukázek, navštivte sekci návody.

Na online casino můžete získat při registraci pokerové bonusy, které Vám pomohou ve hře. Díky nim máte možnost vyhrávat vyšší částky. Hrajete vždy bez poplatků.

Webdesign © Karel Klíma 2003 – 2007 | 1234 | Nahoru ↑